SALA DE PREMSA I NOTÍCIES

Durant el primer semestre, les exportacions hortofructícoles se situaven en el 31%,
un 4% menys que fa un any

Els majoristes de fruita i hortalissa de Mercabarna incrementen la venda en un 6,6% en el primer semestre, tot i la disminució de les exportacions

El descens del negoci exterior es deu a “causes climatològiques”,
segons els empresaris majoristes que esperen recuperar terreny en el segon semestre

13/09/2016

Barcelona, 29 agost 2016.- Les exportacions de fruita i hortalissa, per part de les empreses majoristes de Mercabarna, se situaven en el primer semestre del 2016 en un 31% del total comercialitzat. Les exportacions d’aquests productes decreixien moderadament, un 4%, en relació al mateix període de l’any 2015, segons estimen l’Associació de Concessionaris de Mercabarna (Assocome) i el Gremi d’Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses (Agem) que agrupa els operadors del Mercat Central de Mercabarna. Tot i el descens del negoci exterior, el volum comercialitzat al Mercat Central creixia durant el primer semestre en un 6,6%, superant les 566.100 tones de producte. Els empresaris asseguren que el radi d’acció del Mercat es consolida a l’Estat, amb més presència de compradors espanyols i més venda.

Entre els mesos de gener i juny del 2016, els operadors del Mercat Central de Fruites i Hortalisses de Mercabarna, conjuntament amb les companyies especialitzades en l’exportació d’aquests productes de la Zona d’Activitats Complementària (ZAC) han destinat al mercat exterior al voltant de 175.000 tones de producte, unes 30.000 tones menys que fa un any. Aquest descens afecta, sobretot, la fruita i correspon a un 4% en relació al mateix període del 2015. Els empresaris atribueixen aquest descens a causes climatològiques que han propiciat que s’avancin les collites.Aquest fet ha afavorit els països productors de fruita competidors, situats sobretot a l’àrea mediterrània, expliquen.

El president de l’Associació de Concessionaris de Mercabarna, Joan Llonch, precisa que “tot i el descens són dades molt positives. Tot allò que supera el 25% destinat a negoci exterior és un volum molt important. Ara cal esperar com evolucionarà el segon semestre de l’any. Som optimistes i esperem mantenir les xifres rècord amb què vam tancar l’any 2015, arribant quasi al 35% del volum exportat”.

Més compradors espanyols

Tot i la contracció de les exportacions, el Mercat Central de Fruita i Hortalisses de Mercabarna ha incrementat les vendes en un 6,6%, durant el primer semestre del 2016 en relació al 2015. Aquest increment s’accentua sobretot en les verdures i hortalisses. El Mercat ha distribuït en aquest període 566.164 tones de producte, davant les 531.117,5 tones del primer semestre del 2015.

En aquest sentit, el president de l’AGEM, Jaume Flores, explica que aquest increment “no s’ha d’atribuir només al mercat català, d’altra banda, molt estable en relació a fa un any”. Jaume Flores assegura que “des de fa un parell d’anys creix l’àrea d’influència al mateix Estat espanyol. La zona central, País Basc o Galícia, per exemple, són importants destins on van moltes de tones de producte. Pràcticament arribem a tots els punts d’Espanya. Això no passava 10 anys enrere”. Altres operadors majoristes de fruita i hortalissa, com Pere Prats, actual vicepresident de l’AGEM, afirma que al Mercat “s’aprecia la presència de més compradors de fora de Catalunya que vénen d’altres comunitats”.

El Brexit, de moment poc efecte

Els principals mercats exteriors del sector hortofructícola són Alemanya, França, Itàlia, Regne Unit, Països de l’Est com Polònia, Txèquia i Hongria, i Països Baixos. També algunes empreses majoristes han iniciat les exportacions a països del nord d’Àfrica.

De moment, tot i que Gran Bretanya és un dels destins de les exportacions, els empresaris no es mostren preocupats pels efectes del Brexit. “Estem atents per veure com evoluciona aquest mercat, però de moment no té impacte en les exportacions”, explica el president d’Assocome. Tampoc els concessionaris que operen al mateix Mercat Central es mostren excessivament preocupats pel Brexit. El president de l’AGEM, Jaume Flores, assegura que “el comprador britànic al mercat és poc significatiu”.             A més de les empreses especialitzades en l’exportació, el Mercat Central de Fruites i Hortalisses és ja una plataforma habitual de compradors estrangers. Els corredors dedicats a la compra de producte fresc per a diferents companyies i cadenes de distribució estrangeres són protagonistes habituals en el mercat de proveïment barceloní.

ASSOCOME

L’Associació de Concessionaris de Mercabarna, constituïda el 8 de juny de 1999, agrupa la majoria dels empresaris i operadors que, sota un règim d’autorització administrativa d’ús o de lloguer, desenvolupen la seva activitat a Mercabarna. Actualment, reuneix un total de 140 associats, a més dels gremis majoristes de Fruites i Hortalisses (AGEM) i Peix (GMP). Traduït en nombre d’empreses se situa en les 770, de les quals unes 350 empreses són companyies majoristes de producte fresc.

L’any 2015, el conjunt de les empreses va tancar l’exercici amb una facturació que per primera vegada superava els 5.000 milions d’euros, un 4% més que l’exercici 2014. Per sectors, la fruita i l’hortalissa van incrementar la facturació un 3,7% i un 2% el tonatge de producte comercialitzat, en relació al 2014. El segon gran sector de Mercabarna, el peix i el marisc, va pujar un 2,3% pel que fa a venda i la facturació es va incrementar un 5,6%. La carn va millorar també la seva facturació en un 6%, gràcies, sobretot, a l’exportació de producte d’alta gamma. El 2015 va ser un any rècord en exportacions per als sectors de la fruita i l’hortalissa i la carn. Per la seva part, el peix recuperava quota de mercat, consolidava les exportacions a l’àrea mediterrània.

.............................