GREMI DE MAJORISTES DE PEIX DE BARCELONA (GMP)

Els empresaris es fixen objectius de creixement i de defensa del sistema majorista com a regulador de mercat davant la gran distribució.
La presència femenina al capdavant de companyies al polígon alimentari creix, discretament però significativa, fins al 13%, segons Assocome

Joan Llonch, reelegit per cinquena vegada president de l’Associació de Concessionaris de Mercabarna (Assocome)

Barcelona, 8 de juny 2016.- L’empresari hortofructícola, Joan Llonch, ha estat elegit per unanimitat i per cinquena vegada consecutiva, president de l’Associació de Concessionaris de Mercabarna (Assocome), organització sense ànim de lucre que agrupa quasi la totalitat de les empreses que operen al polígon alimentari de Mercabarna i els gremis majoristes dels Mercats Centrals de la Fruita i l’Hortalissa i el Peix i Marisc. També repeteixen en el càrrec els vicepresidents primer i segon, Jaume Flores, president de l’AGEM* des de desembre del 2014, i Leandro Serra, president del GMP* des del 2001, respectivament.

13/06/2016

Entre les novetats que presenta la nova junta directiva per al període 2016 – 2020 destaca la presència femenina que, per primera vegada, es concreta en 3 dones empresàries dels diferents sectors del producte fresc (peix i marisc, carn, i fruita i hortalissa). Aquestes empresàries suposen el 13% del total de l’equip i, tot i que, quantitativament “és un percentatge discret, des del punt de vista qualitatiu és una presència prou significativa ja que representen empreses punteres i innovadores en cadascun dels sectors”, explica Joan Llonch.

Segons estimacions d’Assocome, aquest percentatge femení és extrapolable a la presència de dones que lideren companyies ara mateix al conjunt del polígon alimentari de Mercabarna. Per al president Joan Llonch, “progressivament hi haurà més presència femenina al capdavant de les companyies. Tenim moltes empreses familiars, i la dona està prenent el relleu generacional”.

Creixement

D’altra banda, les empreses de Mercabarna reunides a l’Assocome, que van tancar el 2015 amb una facturació global de 5.006 milions d’euros, esperen mantenir el ritme de creixement d’entre un 3 i un 4 % - en el seu conjunt - durant el proper quadrienni . “Aquest és un dels objectius que ens hem marcat per mantenir la nostra vocació de motor econòmic de Catalunya”, explica Joan Llonch.

“Hem creat diferents comissions i estem molt atents a noves oportunitats de negoci exterior i a oferir resposta a les necessitats del mercat. També estem pendents de l’evolució del comerç electrònic en el nostre sector. D’altra banda, la modernització dels dos mercats majoristes que finalitzarà l’any 2020 també ens aportarà noves oportunitats de creixement”. Els empresaris majoristes es proposen també per aquests 4 anys defensar el sistema majorista com a regulador del producte i preu davant la gran distribució. “La competència entre el propis operadors i la llei de l’oferta i la demanda fan que el sistema majorista promogui una forma de comerç just davant d’altres formes de distribució alimentària”,explica Joan Llonch.

ASSOCOME

L’Associació de Concessionaris de Mercabarna, constituïda el 8 de juny de 1999, agrupa la majoria dels empresaris i operadors que, sota un règim d’autorització administrativa d’ús o de lloguer, desenvolupen la seva activitat a Mercabarna. Actualment, reuneix un total de 140 associats, a més dels gremis majoristes de Fruites i Hortalisses i Peix. Traduït en nombre d’empreses se situa en les 770, de les quals unes 350 empreses són companyies majoristes de productes fresc.

L’any 2015, el conjunt de les empreses va tancar l’exercici amb un facturació que per primera vegada superava els 5.000 milions d’euros, un 4 % més que l’exercici 2014. Per sectors, la fruita i l’hortalissa va incrementar la facturació un 3,7 % i un 2% el tonatge de producte comercialitzat, en relació al 2014. El segon gran sector de Mercabarna, el peix i el marisc, va pujar un 2,3 % pel que fa a venda i la facturació es va incrementar un 5,6 %. La carn va millorar també la seva facturació en un 6%, gràcies, sobretot, a l’exportació de producte d’alta gamma. El 2015 va ser un any rècord en exportacions per als sectors de la fruita i l’hortalissa i la carn. Per la seva part, el peix recuperava quota de mercat, consolidava les exportacions a l’àrea mediterrània i creixia a Alemanya i Anglaterra

*AGEM: Associació Gremial d’Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona i Província.

*GMP: Gremi de Majoristes del Mercat Central del Peix de Mercabarna.